Tota comprensió té lloc en el llenguatge.
H.G. Gadamer
 
Perfil de Bergés Saura, Laura
Bergés Saura, Laura

Informació de contacte

Bergés Saura, Laura
...
2.31
973003468
dilluns-dimarts 17-18h, dimarts de 13 a 14h, i hores a convenir
Facultat de Lletres

Fitxa tècnica

 

Presentació personal

  • Doctora en Ciències de la Comunicació per la Universitat Autònoma de Barcelona, 2004.
  • Màster en Informació econòmica per la Universitat Autònoma de Barcelona i el Col·legi de Periodistes de Catalunya, 1997.
  • Llicenciada en Ciències de la Informació (Periodisme) per la Universitat Autònoma de Barcelona, 1993.
  • Premi a la Investigació en Comunicació de Masses, del Consell de l'Audiovisual de Catalunya, 2005.
  • Linies de recerca: economia de la comunicació, estructura i polítiques de comunicació, gestió de mitjans de comunicació, comunciació comunitària i alternativa, estudis de periodisme.
  • Membre de l'EuroMedia Research Group.
  • Col·laboracions de recerca i assessoria en aspectes d'economia de l'audiovisual, Consell de l'Audiovisual de Catalunya (1998-2009)
  • Participació en mitjans de comunciació sense ànim de lucre: LaTele.cat, departaments de comunciació d'ONGs.
  • Col·laboracions free-lance amb diversos mitjans de comunciació.

 

Docència

  • Professora d' Ètica de la comunicació, Estructura de la Comunicació i la Informació, a la UdL. En cursos anterior, també hi ha impartit les assignatures de Sistemes públics de la comunicació audiovisual, i Fonaments i anàlisi de la informació periodística i el discurs audiovisual.
  • Professora de Projectes i gestió de l'empresa informativa a la llicenciatura de Periodisme, UAB (1994-2012).
  • Professora de Producció i transmissió de sentit en la comunicació audiovisual i Estructura del sistema audiovisual a la llicenciatura de Comunciació Audiovisual, UdL (2005)
  • Professora d'Estructura de la comunicació, a l'Institut de Comunciació Integral de Barcelona (1994-1996)

 

Publicacions  (darrers cinc anys)

  • Bergés Saura, Laura (2017) "Spain: Traces of the authoritarian past or signals of a Westerns neo-authoritarian future?", a: Péter Bjomi-Lázar (ed) Media in Third-Wave Democracies. Southern and Central/Eastern Europe in a Comparative Perspective. Paris-Budapest: L'Harmattan.
  • Bergés Saura, Laura (2017) "La lluita per l'opinió pública a l'estat espanyol", a: Eines, n. 28.
  • Co-autora en dos capítols del volum col·lectiu: Barranquero (coord.) (2016) La juventud española y los medios del tercer sector de la comunicación. Madrid: Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud.
  • Bergés, L, i Papathanassolpoulos, S. (2015) "European Communication and Information Industries in Times of Crisis: Continuities and transformations", a: Trappel, Steemers & Thomass (eds.) European Media in Crisis. Values, Risks and Policies. New York and London: Routledge.
  • Trappel, J., Bergés, L. & Vartanova, E. (2015) "Crisis of the Commercial Media", a: Trappel, Steemers & Thomass (eds.) European Media in Crisis. Values, Risks and Policies. New York and London: Routledge.
  • Bergés, L i Puig, N. (2015) "La inversió publicitària als mitjans de comunicació", a Informe de la Comunciació a Catalunya 2013-2014. Barcelona: Generalitat de Catalunya-UAB
  • Puig, N i Bergés, L. (2015) "La indústria de la publicitat", a Informe de la Comunciació a Catalunya 2013-2014. Barcelona: Generalitat de Catalunya-UAB
  • Bergés, L. i Reguero, N (2013) "Spain", a: Media Regulators in Europe: A Cross-Country Comparative Analysis. Braga: Communication and Society Research Centre.
  • de Mateo, R. i Bergés, L (2013) "Media and journalism inside the systemic crisis", a: Media Discourses about the Crises. Bucarest: Editura Universităţii din Bucureşti.
  • Bergés, L i Sabater, M. (2013) "La publicitat", a Informe de la Comunciació a Catalunya 2011-2012. Barcelona: Generalitat de Catalunya-UAB, i edicions anteriors.
  • Bergés, Laura (2012) "Spain: An Information Society Without Traditional Offline Community Media?", a: Journal of Radio & Audio Media, vol. 19, n. 2. Taylor & Francis group.
  • Bergés, L. i Gunn Enli, S (2011) "Commercial television: business in transition", a: Media in Europe Today. Bristol: Intellect.
  • Vartanova, E.; Bergés, L.; Steemers, J. & Papathanassopoulos, S. (2011) "Media industries: ownership, copyright and regulation", a: Media in Europe Today. Bristol: Intellect.
  • de Mateo, R i Bergés, L (2011) "Reflexiones sobre el proceso de cambios en la estructura de la industria de la comunicación y en la gestión empresarial", a: El nuevo escenario mediático. Comunciación Social: Sevilla/Zamora.

Informació addicional

Lleida (1970)

Doctora en Ciències de la Comunicació, la meva carrera acadèmica s'ha desenvolupat a la Universitat Autònoma de Barcelona fins la meva incorporació a la Universitat de Lleida al 2012.

Tant la meva formació com la meva tasca docent i de recerca s'han centrat en l'economia de la comunicació i les polítiques de comunicació. Vaig començar a treballar-hi amb el treball final de màster i la tesi doctoral (Anàlisi econòmica i financera de TVE, Antena 3 TV, Telecinco i Canal Plus i del seu entorn (1990-2000): la mercantilització de la televisió espanyola), que va rebre el Premi a la Investigació en comunicació de masses que atorga el Consell de l'Audiovisual de Catalunya. A partir d'aquí, he participat en diversos projectes i grups de recerca centrats en aspectes d'economia i gestió dels mitjans de comunicació i de polítiques de comunicació, com són:

  • Participació en el projecte R+I Excel·lència del Ministeri d'Economia i Competitivitat, titulat "El sistema de investigación en España sobre prácticas sociales de Comunicación. Mapa de Proyectos, Grupos, Lineas, Objetos de estudio y Métodos". Dirigit per José Luis Piñuel.
  • Grup consolidat de recerca "Grup internacional d'estudis sobre comunicació i cultura" (2014-2016), coordinat per la professora Amparo Huertas, treballa en quatre línies: el sistema de comunicació a Catalunya; tecnologies de la comunicació, desenvolupament i cohesió social; polítiques de comunicació i comunicació de proximitat; mitjans de comunicació i esports.
  • Projecte de recerca sobre Joves i tercer sector de la comunicació, coordinat pel professor Alejandro Barranquero i finançat pel centre Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud.
  • Grup de recerca sobre Les autoritats de regulació dels mitjans de comunicació a Europa. Liderat per la Universidade do Minho i finançat per la Fundação para a Ciência e Tecnologia i la Unió Europea.
  • Recerca sobre El Mercat publicitari a Catalunya i el finançament dels mitjans de comunicació, desenvolupat per un grup de recerca interuniversitari del qual vaig ser la investigadora principal, i finançat per la Generalitat de Catalunya.
  • Projecte de recerca sobre Los retos de las televisiones públicas: financiación, servicio público y libre mercado, dirigit per Antonio Milián, de la UAB, i part del programa Nacional de Ciències Socials, Econòmiques i Jurídiques del Ministerio de Educación y Ciencia.
  • Análisi econòmica de la producció d'informatius en televisió (TVE, TVC, Antena 3 TV i Telecinco). Recerca liderada per Rosario de Mateo i finançada pel Consell de l'Audiovisual de Catalunya.
  • Recerca comparativa sobre La legislació de la concentració de mitjans de comunicació a cinc països europeus: Regne Unit, França, Alemanya, Itàlia, Bèlgica. Recerca unipersonal finançada pel Consell de l'Audiovisual de Catalunya.
  • Llibre blanc de la radiodifusió municipal a Catalunya. Recerca dirigida per Maria Corominas i finançada pel Centre d'Investigació de la Comunicació de la Generalitat de Catalunya.
  • Informes anuals sobre el sector audiovisual a Catalunya. Entre 1998 i 2005 vaig participar com a investigadora principal o com a membre dels equips de recerca encarregats de l'elaboració d'aquests informes que el Consell de l'Audiovisual de Catalunya presenta anualment.

La meva tasca a la universitat l'he anada compaginant amb col·laboracions de recerca i assessoria per al Consell de l'Audiovisual de Catalunya i també amb feines de periodista. He fet col·laboracions com a free-lance amb algunes revistes (un exemple); he estat responsable de comunicació en organitzacions no governamentals; i he participat en la posada en marxa i creixement de nous mitjans de comunicació, com la revista Paraules de Ciutat Vella (podeu veure la crítica que en va fer La Vanguardia) i el canal de televisó sense ànim de lucre LaTele.cat.

 

 

Informació General

Departament

Sessió