The good painter loves his skill. It is the bad painter who loves his art. The good musician loves being a musician; he bad musician loves music.
G.K.Chesterton

Assistència al certamen MINIPUT

Com cada any, el grau de Comunicació i Periodisme Audiovisuals col.labora amb la Mostra de Televisió de Qualitat  MINIPUT, que aquest any celebra la seva 23a edició el dissabte 25 de novembre de 2017 de 10.00 a 21.00h al TEATRE del CCCB.

El MINIPUT posa a l’abast de tots els professionals, estudiants, professors, investigadors i interessats en la televisió un model de televisió de qualitat viu, i ho fa mostrant, d’una banda, programes arriscats, innovadors i de servei públic de les televisions d’arreu del món amb una selecció del millor que s’ha pogut veure en l’última edició de l’INPUT (International Public Television Screening Conference); i oferint, d’altra banda, un tast dels programes o temes més destacats de l'actualitat televisiva. En aquest enllaç podeu consultar-hi tota la programació.

El MINIPUT està co-organitzat per TV3, betevé, el CCCB, la UPF, la UAB, la URL-Blanquerna, el Tecnocampus Mataró i compta amb la col·laboració de la UdG, URV i la UdL, així com de Catalunya Film Festivals.

La facultat de Lletres i el Grau de Comunicació i Periodisme Audiovisuals de la Universitat de Lleida faciliten i promouen l'accés a aquesta mostra als alumnes que cursen l'assignatura de 4rt de "Noves tendències en televisió i convergència digital" i als de 2n de "Narrativa audiovisual", posant a la seva  disposició  un autocar per a poder-s'hi desplaçar.

Ciència-ficció i relativitat lingüística

El despatx de la professora Louise Banks, personatge central del film Arrival, ha donat lloc a comentaris on s'analitza una mena de foto fixa disciplinar -ara: tot dins d'una història de ciència-ficció. Curiós que, essent el cas que la pel·lícula fantasieja amb una visió determinista del llenguatge (més que no pas relativista, com algú ha tingut a bé puntualitzar), hi ha indicis en el sentit que la doctora Banks se situaria en un enfocament generativista. Vist des de dins de la disciplina, tot plegat no passa de ser això, una curiositat, però ja va bé per suscitar debats distesos.

Eugeni Casanova publica un llibre sobre Els gitanos catalans de França

El professor del nostre departament, Eugeni Casanova, acaba de publicar un llibre titulat Els gitanos catalans de França. Llengua, cultura i itineraris de la gran diàspora, editat per Pagés Editors. A partir d'entrevistes, una exhaustiva documentació, viatges i lectures, Eugeni Casanova presenta la història i el present de la comunitat dels gitanos catalans de França, una comunitat catalanoparlant invisibilitzada que s'escampa des de la Provença fins la frontera amb Bèlgica.

Podeu trobar més informació en dues entrevistes amb l'autor:

Molts es pensaven que era gitano perquè els parlava en català

Eugeni Casanova: "Els gitanos de París, a parlar català, li diuen parlar gitano"

Presentació de les traduccions shakesparanes de Morera i Galícia en edició facsímil, primer volum d'una nova col·lecció de la Càtedra Marius Torres

La Càtedra Màrius Torres, amb el Grup TRILCAT de la Universitat Pompeu Fabra i la Fundació Carulla, inaugura la col·lecció Biblioteca Històrica de la Traducció Catalana (+ info) amb un volum que recull, en facsímil, tots els sonets que Magí Morera i Galícia va traduir de Shakespeare. El dijous, dia 8 de setembre es durà a terme la presentació, en el context de la Setmana del Llibre en Català.

Enric Pinyol, Premi Mila de periodisme per la igualtat de gènere

Un reportatge del professor del nostre departament i periodista de Televisió de Catalunya, Enric Pinyol, i d'Àlex Francès, ha guanyat el premi Mila que atorguen el Col·legi de Periodistes i l'Ajuntament de Lleida. El guardó premia els treballs que fomentin les polítiques de promoció de les dones en tots els àmbits i que contribueixin a prendre consciència sobre la igulatat de gènere.

El reportatge de Pinyol i Francès tracta sobre la transexualitat en els menors i es va emetre el passat 1 de febrer de 2015 en l'espai del Reportatge del cap de setmana de TV3.

El Premi Mila rep el nom en homenatge a la protagonista de la novel·la Solitud, l’obra més coneguda de Caterina Albert i Paradís, que signava les seves obres amb el pseudònim de Víctor Català.

Lectura de la tesi doctoral: El parlar del Pallars Sobirà i la Vall Fosca

El divendres 5 de febrer, a les 11h, Isaac Beà defensa la seva tesi doctoral, dirigida pel doctor Ramon Sistac, i centrada en la parla en aquesta zona del Pirineu lleidatà. El tribunal està format pels doctors Joan Peytavé, de la Universitat de Perpinyà; Jordi Suïls, del nostre departament, i Pere Navarro, de la Universitat Rovira i Virgili.