Tot funcionaria millor si ells —"ells"— renunciassen a ser "nacionalistes", i no ens obligassen a ser "nacionalistes" als altres... Una il·lusió passatgera, ai...!
Joan Fuster

Les mines de carbó de Malpàs. Un indret amb lectures múltiples.

malpas18

Presentació del llibre de Carlota Benet sobre Josep Maria Benet i Jornet

Albert Turull, membre numerari de l'Institut d'Estudis Catalans

El Ple de l'Institut d'Estudis Catalans (IEC) va aprovar el passat dia 14 de desembre la incorporació com a membre numerari de la Secció Filològica de l'IEC del professor del nostre departament, el doctor Albert Turull.

En la mateixa sessió es va acordar la incorporació de la filòloga i professora de la Universitat Autònoma de Barcelona, Anna Bartra Kaufmann, del filòleg i redactor en cap de l’edició de La Vanguardia Magí Camps, i del filòleg i catedràtic de la Universitat d’Alacant Vicent Martines. La filologa hongaresa Ildikó Szijj s'incorpora també com a membre corresponent adscrita a la Secció Filològica.

Podeu veure més informació en aquest enllaç.

Assistència al certamen MINIPUT

Com cada any, el grau de Comunicació i Periodisme Audiovisuals col.labora amb la Mostra de Televisió de Qualitat  MINIPUT, que aquest any celebra la seva 23a edició el dissabte 25 de novembre de 2017 de 10.00 a 21.00h al TEATRE del CCCB.

El MINIPUT posa a l’abast de tots els professionals, estudiants, professors, investigadors i interessats en la televisió un model de televisió de qualitat viu, i ho fa mostrant, d’una banda, programes arriscats, innovadors i de servei públic de les televisions d’arreu del món amb una selecció del millor que s’ha pogut veure en l’última edició de l’INPUT (International Public Television Screening Conference); i oferint, d’altra banda, un tast dels programes o temes més destacats de l'actualitat televisiva. En aquest enllaç podeu consultar-hi tota la programació.

El MINIPUT està co-organitzat per TV3, betevé, el CCCB, la UPF, la UAB, la URL-Blanquerna, el Tecnocampus Mataró i compta amb la col·laboració de la UdG, URV i la UdL, així com de Catalunya Film Festivals.

La facultat de Lletres i el Grau de Comunicació i Periodisme Audiovisuals de la Universitat de Lleida faciliten i promouen l'accés a aquesta mostra als alumnes que cursen l'assignatura de 4rt de "Noves tendències en televisió i convergència digital" i als de 2n de "Narrativa audiovisual", posant a la seva  disposició  un autocar per a poder-s'hi desplaçar.

Ciència-ficció i relativitat lingüística

El despatx de la professora Louise Banks, personatge central del film Arrival, ha donat lloc a comentaris on s'analitza una mena de foto fixa disciplinar -ara: tot dins d'una història de ciència-ficció. Curiós que, essent el cas que la pel·lícula fantasieja amb una visió determinista del llenguatge (més que no pas relativista, com algú ha tingut a bé puntualitzar), hi ha indicis en el sentit que la doctora Banks se situaria en un enfocament generativista. Vist des de dins de la disciplina, tot plegat no passa de ser això, una curiositat, però ja va bé per suscitar debats distesos.

Eugeni Casanova publica un llibre sobre Els gitanos catalans de França

El professor del nostre departament, Eugeni Casanova, acaba de publicar un llibre titulat Els gitanos catalans de França. Llengua, cultura i itineraris de la gran diàspora, editat per Pagés Editors. A partir d'entrevistes, una exhaustiva documentació, viatges i lectures, Eugeni Casanova presenta la història i el present de la comunitat dels gitanos catalans de França, una comunitat catalanoparlant invisibilitzada que s'escampa des de la Provença fins la frontera amb Bèlgica.

Podeu trobar més informació en dues entrevistes amb l'autor:

Molts es pensaven que era gitano perquè els parlava en català

Eugeni Casanova: "Els gitanos de París, a parlar català, li diuen parlar gitano"