Cal que diguem a la cara a qui correspongui que no podem tolerar ni un minut més el sarcasme, la mentida, la humiliació, l'afebliment del nostre poble. No podem esperar més. Plantem cara.
Joan Solà, Avui, 28 XII 2006

V Simposi sobre llibertat de premsa

Periodisme, veritat i fake news

Els dies 2 i 3 de maig celebrem la Va edició del Simposi sobre llibertat de premsa, a la Facultat de Lletres. Parlarem de la veritat, la desinformació i les mentides en el periodisme, amb acdèmics i professionals de la informació.

2  de maig (Sala d'actes)

16-18h. Tallers o workshops: tres tallers simultanis per a la presentació de treballs de recerca dels estudiants de les universitats participants.

18h. Benvinguda Institucional

18:15h. Conferència inaugural a càrrec de Marc Amorós, autor de ‘Fake News, La verdad de las noticias falsas’ i col.laborador del programa ‘Aquí Cuní’ de SER Catalunya.

3  de maig (Sala Víctor Siurana)

10-11:30h. Sobre la veritat en el periodisme.
Modera: Josep Maria Sanuy Vinós, sub director de Grup Segre.

• La veritat en l’argumentació pública. María G. Navarro (Universidad de Salamanca. Dept. Historia del Derecho y Filosofía Jurídica, Moral y Política)
  • De les mentides de la guerra a les fake news. Retòrica, subjectivitat i interessos. Albert Chillón (UAB, Dept. Mitjans de Comunicació i Cultura)
  • Es pot regular la veritat informativa? Cristina Pauner (Universitat Jaume I, Dept. Dret)

11:30-12h Pausa.

12-13:30h. Casos de desinformació i fake news.
Modera: Laia Riverola, redactora en cap del Diari La Mañana.

• La desinformación en España: Alcance e importancia. Stéphane M. Grueso (Responsable de alfabetización mediática y estrategia educativa de Maldita.es)
  • El tractament informatiu de l’1-O. Josep Gifreu (Universitat Pompeu Fabra)
  • Desinformar i discriminar. Notícies falses sobre persones migrades. Maria Manyosa (Comunicadora social, coordinadora de l’obrservatori d’actualitat dels discursos discriminatoris de Mèdia.Cat)

13:30–15:00h Dinar de ponents i estudiants

15:00-16:30h. Eines contra la desinformació.
Modera: Núria Mora, periodista d’Onda Cero

• Pedagogía de los medios. Experiencias en el caso andaluz. Ángel Fernández (Colegio de Periodistas de Andalucía)
  • El Col·legi de Periodistes de Catalunya els tallers educatius d’alfabetització mediàtica. Laura Alcalde (Vice Presidenta del CPC Lleida i periodista d'ACN)
  • Polítiques de la UE contra les fake news. Laura Rahola (Cap de Premsa de la representació de la Comissió Europea a Catalunya i les Illes Balears)